loading...
هیئت فرهنگی مذهبی غریب مدینه(شهر مقدس قم-بنیاد)
هیئت فرهنگی مذهبی غزیب مدینه بازدید : 54 شنبه 03 اسفند 1392 نظرات (0)

 

يکي از عناوين بارز ايرانيان که از دوران رسول اکرم (ص) و تاريخ صدر اسلام تاکنون در نزد مسلمانان شهرت بسزايي داشته و از مهم ترين، و معروف ترين عناوين مردم ايران به شمار مي رفته است، نام «فارس» مي باشد:
1. مرحوم طبرسي در «تفسير مجمع البيان»، ايل آيه شريفه: «يا ايها الذين آمنوا من يرتد منکم عن دينه فسوف يأتي الله بقوم يحبهم و يحبونه إذله علي المؤمنين اعزه علي الکافرين؛ (1) اي کساني که ايمان آورده ايد هر کس از شما از دين خود برگردد خداوند در آينده جمعيتي را مي آورد که آنها را دوست دارد و آنها نيز متقابلاً خدا را دوست دارند، و در برابر مؤمنان خاضع و متواضع، و در برابر کافران نيرومندند.» چنين روايت کرده است: هنگامي که از رسول خدا(ص) درباره ي اين آيه سؤال کردند، حضرت دست مبارک خود را بر شانه سلمان زد و فرمود: «اين و ياران او و هموطنان او هستند.» سپس فرمود: « اگر دين و در روايت ديگري اگر علم به ستاره پروين بسته باشد و در آسمان قرار گيرد مرداني از فرزندان فارس آن را در اختيار خواهند گرفت.» (2)
2. در روايت ديگري که مفسران ذيل آيه شريفه «وان تتولوا يستبدل قوما غيرکم؛ (3) و اگر شما [اي جمعيت عرب به دين و ايمان] پشت کنيد، خداوند مردم ديگري را به جاي شما بدل خواهد گرفت»، نقل کرده اند، چنين آمده است: گروهي از ياران رسول خدا (ص) گفتند: يا رسول الله، اين مردمي که خداوند آنان را در کتاب خود ياد کرده است چه کساني هستند؟!
حضرت (ص) دست مبارکش را به پاي سلمان که در کنار رسول خدا (ص) نشسته بود، زد و فرمود: « اين، قبيله اش و هموطنانش هستند». سپس فرمود: « قسم به پروردگاري که جان من در قبضه ي قدرت اوست، اگر «ايمان» به ستاره ي پروين آويخته باشد، مرداني از مردم «فارس» آن را در اختيار خواهند گرفت.»

. در نامه اي که رسول گرامي اسلام (ص) در دوران بعثت خود به خسرو پرويز- پادشاه ايران- براي پذيرش اسلام نوشته، و آن را به وسيله مردي به نام «عبدالله بن حذافه» براي وي ارسال فرموده، چنين آمده است:

«نامه اي است از محمد رسول خدا به سوي کسراي بزرگ زمامدار مردم فارس. سلام خدا بر کسي که از هدايت راهنمايان پيروي نمايد و به خدا و فرستاده او ايمان بياورد و به يکتايي خداوند و اينکه شريکي ندارد و اينکه محمد (ص) بنده ي خدا و فرستاده ي اوست گواهي دهد.
من تو را به سوي خداوند تبارک و تعالي دعوت مي نمايم که فرستاده خداوند به سوي تمام مردم هستم تا کساني را که رواني پاک و دلي زنده دارند، انذار کنم و حجت و بيان خداوند بر کافران ثابت گردد. اسلام بياور تا سالم بماني. اگر از پذيرش اسلام امتناع ورزي، گناه همه ملت به گردن تو خواهد بود».(6)
در اين نامه، همان گونه که ملاحظه مي شود پيامبر اکرم (ص) از پادشاه ايران به عنوان «بزرگ زمامدار مردم فارس» ياد فرموده است.
5. در حديثي که در رابطه با پيشگويي هاي رسول گرامي (ص) پيرامون آينده ي ايرانيان حديثي از آن بزرگوار نقل شده که آن حضرت به مسلمانان مژده داده اند که مردم ايران دين اسلام را خواهند پذيرفت و پس از پذيرفتن اسلام وفادارترين مردم نسبت به آن خواهند بود و در راه گسترش آن بيش از هر ملت ديگر اخلاص و صميميت نشان خواهند داد، در آن روايت چنين آمده است: « بهره و نصيب مردم فارس در دين اسلام از همه ي ملت هاي ديگر بيشتر و بزرگ تر است.» (7)
6. در حديث کوتاه ديگري که در همين رابطه از آن بزرگوار نقل شده، نشان مي دهد که ايرانيان از اسلام بهره ي بيشتري خواهند گرفت. هيچ ملتي به اندازه آنها از منبع روشني بخش وحي پرتو نخواهند گرفت، حديث چنين است: « سعادتمندترين عجم ها نسبت به اسلام، اهل فارس هستند.»(8).

1-سوره مائده (5)، آيه 54.

2. تفسير مجمع البيان، ج 3، ص 208، نورالثقلين، ج1، ص 642 و ابونعيم در «حليه»، ج 6، ص 64 حديث را با عبارت «لو کان العلم منوطلا بالثريا لتناوله رجال من ابناء فارس» نقل کرده است.
3. سوره محمد (ص) (47)، آيه 38.
4. نورالثقلين، ج 5، ص 46 و بحارالانوار، ج 67، ص 168.
5. بحار الانوار، ج5، ص 46 و بحار الانوار، ج 67، ص 168.
6. بحارالانوار، ج 67، ص 174 و قرب الاسناد، ص 52.
7. کنزالعمال، ج 12، ص 90، ح 34126.
8. همان، ح 34125.

 

 

 

 

برچسب ها .ایران.حدیث.پیامبر.دیباره ی .ایران.عجم.ایران..ایران.حدیث.پیامبر.دیباره ی .ایران.عجم.ایران..ایران.حدیث.پیامبر.دیباره ی .ایران.عجم.ایران..ایران.حدیث.پیامبر.دیباره ی .ایران.عجم.ایران..ایران.حدیث.پیامبر.دیباره ی .ایران.عجم.ایران..ایران.حدیث.پیامبر.دیباره ی .ایران.عجم.ایران..ایران.حدیث.پیامبر.دیباره ی .ایران.عجم.ایران. , ر.ایران.حدیث.پیامبر.دیباره ی .ایران.عجم.ایران..ایران.حدیث.پیامبر.دیباره ی .ایران.عجم.ایران..ایران.حدیث.پیامبر.دیباره ی .ایران.عجم.ایران..ایران.حدیث.پیامبر.دیباره ی .ایران.عجم.ایران..ایران.حدیث.پیامبر.دیباره ی .ایران.عجم.ایران..ایران.حدیث.پیامبر.دیباره ی .ایران.عجم.ایران. , ر.ایران.حدیث.پیامبر.دیباره ی .ایران.عجم.ایران..ایران.حدیث.پیامبر.دیباره ی .ایران.عجم.ایران..ایران.حدیث.پیامبر.دیباره ی .ایران.عجم.ایران..ایران.حدیث.پیامبر.دیباره ی .ایران.عجم.ایران. , .ایران.حدیث.پیامبر.دیباره ی .ایران.عجم.ایران..ایران.حدیث.پیامبر.دیباره ی .ایران.عجم.ایران..ایران.حدیث.پیامبر.دیباره ی .ایران.عجم.ایران..ایران.حدیث.پیامبر.دیباره ی .ایران.عجم.ایران. ,
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 62
  • کل نظرات : 84
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 7
  • آی پی امروز : 37
  • آی پی دیروز : 54
  • بازدید امروز : 99
  • باردید دیروز : 57
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 190
  • بازدید ماه : 1,060
  • بازدید سال : 4,150
  • بازدید کلی : 30,458